Wrapping isn't everything

13.08.2013 17:41

 

I flere måneder har jeg kjørt de 11 kilometerne fra Porsgrunn til Skien for å få tak i skikkelig god og "hjemmelaget" asiatisk mat. Dette ble det imidlertid en bråstopp på da jeg oppdaget at jeg hadde et særdeles godt tilbud noen hundre meter fra egen stuedør. 

Lille Phoung hadde jeg tidligere aldri vurdert som et akseptanbelt spisested, men det var før et tilfeldig bekjentskap fortalte at der fikk man byens beste sushi. Jeg gren på nesen da jeg tenkte på stedet som var omringet av reklameparasoller, en falleferdig platting og forøvrig et inngangsparti man ellers finner på slike steder som Mattilsynet pleier å stenge. 

Siden bekjentskapet virket troverdig da han sa han aldri var blitt syk av sushien, trosset jeg magefølelsen en kveld jeg fikk et skikkelig sushirøkk. Inne i det lille lokalet var jeg på vei til å snu. De fire-fem bordene var dekket opp med store ølglass(!), bestikk og sånn tørkepapir man finner på offentlige toaletter. Dukene, som sikkert var ment å gi etablissementet restaurantpreg, vitnet om at fler hadde spist der tidligere. Etter en indre rådslaging, der sulten vant over skepsisen, henvendte jeg meg til damen bak den høye disken og bestilte maki med kveite og chilimajones. 

Siden det var uakseptabelt å innta maten i de forferdelige lokalene, ba jeg om take-away. Vel hjemme pakket jeg opp det som skulle vise seg å være årets beste overraskelse. Delikate makibiter var pyntet på beste orientalske vis med en vakker lilla blomst. I tillegg til syltet ingefær og wasabi, lå det også en haug med grønne marinerte strimler av noe jeg antar er en type asiatisk kål eller salat. Godt var det uansett. 

Jeg har senere tatt turen til Lille Phoung mange ganger. Både for sushi og thaimat. Maten skuffer aldri, men jeg ringer alltid først så jeg slipper å tilbringe mer tid enn høyst nødvendig i de stadig skrekkelige lokalene. 

Kultfaktor mat: 8/10 - Kultfaktor lokaler 1/10

 

Nyhetsbrev

Abbonér på nyhetsbrev: